PGNiG pomaga osobom głuchym w związku z pandemią koronawirusa

2 kwietnia 2020

Dotyczy firmy: PGNiG,

Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza i Polski Związek Głuchych, przy wsparciu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, uruchamiają wideoinfolinię dla osób głuchych, potrzebujących informacji na temat koronawirusa. Linia będzie działać przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, aby zapewnić stały dostęp do wsparcia i pomocy.

– Osoby głuche nie mogą, tak jak osoby słyszące, skorzystać z ogólnopolskiej infolinii telefonicznej w sprawie koronawirusa. Nie mogą też po prostu zadzwonić do placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Dlatego, jako ministerstwo zajmujące się dostępnością, zdecydowaliśmy się zainicjować powstanie wideoinfolinii dla osób głuchych – tłumaczy Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej.

Działanie infolinii sfinansuje Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

– Decyzja PGNiG o wsparciu infolinii dla osób głuchych to wyraz naszej solidarności z najbardziej potrzebującymi. To też dowód na to, że przedsiębiorstwa, administracja i organizacje pozarządowe mogą wspólnie działać w tych trudnych chwilach – mówi Jerzy Kwieciński, Prezes Zarządu PGNiG SA.

Jak będzie działać infolinia?

Infolinię będzie obsługiwał Polski Związek Głuchych w trybie 24/7. W akcję zaangażowani są tłumacze Polskiego Języka Migowego z całej Polski, którzy będą pracować w systemie zmianowym na smartfonach lub laptopach z dostępem do Internetu.

Osoba głucha będzie mogła zadzwonić na infolinię i uzyskać informacje na temat koronawirusa oraz sposobu postępowania w przypadku podejrzenia zarażenia. Uruchomienie infolinii będzie też korzystne dla placówek służby zdrowia oraz służb ratownictwa medycznego, gdyż ułatwi przeprowadzenie wywiadów lekarskich z pacjentami głuchymi i przyśpieszy ewentualną diagnozę i leczenie.

Z tłumaczami będzie można się połączyć za pośrednictwem następujących narzędzi:

1. komunikator messenger, bezpośrednio ze strony fb koronawiruspjm

2. komunikator skype login: Koronawirus-Tłumacz PJM

3. komunikator IMO, który umożliwia połączenia na komputerze: nr 609 939 546

4. aplikacja tłumacz on-line języka migowego

– Głusi maja takie samo prawo do informacji jak wszyscy obywatele Polski. Musimy mieć narzędzie, które ten dostęp do informacji zagwarantuje. Infolinia to ułatwienie dla środowiska osób niesłyszących, ale również dla lekarzy, którzy mogą się od dziś wesprzeć pomocą tłumacza podczas kontaktu z osobą głuchą – podkreśla Krzysztof Kotyniewcz, Prezes Polskiego Związku Głuchych.

PGNiG przystępuje do Partnerstwa na rzecz Dostępności

Infolinia to konkretny i praktyczny wyraz działań PGNiG SA w ramach Partnerstwa na rzecz Dostępności, stanowiącego zobowiązanie do  współpracy w ramach Programu Dostępność Plus. Dokumenty w sprawie przystąpienia spółki do Partnerstwa podpisali  Prezes Jerzy Kwieciński i Minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

– Przystąpienie do partnerstwa to nie tylko deklaracja prowadzenia działań w zgodzie z ideą dostępności i równego traktowania. To też zobowiązanie do pracy na rzecz rozwoju w Polsce tego typu usług dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami – dodaje Jerzy Kwieciński, Prezes PGNiG SA.

Celem Programu  Dostępność Plus jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osobom o szczególnych potrzebach. Przedsięwzięcie jest realizowane w szerokim partnerstwie z samorządami, przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi i środowiskiem osób z niepełnosprawnościami, a także z seniorami.

Źródło: inf. pras.