Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Zamiast mówić o rynku pracownika, proponuje się określenie rynku przywróconego balansu*. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy chcą realizować swoje cele i potrzeby. Jak na te wyzwania odpowiada odpowiedzialny biznes? To istotne zagadnienie z perspektywy zbliżających się 8. Targów CSR i towarzyszącej wydarzeniu kampanii “5 lat Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce”.
Trwa kampania “5 lat Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce” #5latSDGs. Cele zdefiniowane przez ONZ w tzw. Agendzie 2030 zostały przyjęte również przez Polskę. Wśród 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju znajduje się cel 8. dotyczący “promowania stabilnego, zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godną pracę dla wszystkich ludzi”. Do zadań wskazanych w tym zakresie należą m.in.:
8.5 Do 2030 roku zapewnić pełne i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich kobiet i mężczyzn, w tym dla młodych ludzi i osób z niepełnosprawnością; zapewnić jednakowe wynagrodzenie za pracę o jednakowej wartości.
8.6 Do 2020 roku znacznie zmniejszyć odsetek młodych ludzi pozostających bez pracy bądź nie uczestniczących w edukacji i szkoleniach.
Według danych Eurostat w 2018 roku odnotowano w UE najwyższy jak dotąd wskaźnik zatrudnienia, rozumianego jako odsetek ludności w wieku produkcyjnym, która jest zatrudniona. Wskaźnik wyniósł 73,1%. Polska plasuje się blisko średniej z wynikiem 72,2%.
Wykres 1. Wskaźnik zatrudnienia według danych Eurostat
Źródło: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Employment_statistics/pl, dostęp: 3.03.2020.
Na tle pozostałych krajów wspólnoty, Polska wypada pozytywnie, gdy spojrzymy na wskaźnik bezrobocia. Należy on do najniższych w Unii Europejskiej.
Wykres 2. Bezrobocie w Polsce
Źródło: Europejski Urząd Statystyczny, google.com.
Wyzwaniem dla Polski pozostaje kwestia wysokości wynagrodzeń. Z danych GUS wynika, że w październiku 2018 roku najczęściej wypłacana kwota w wynagrodzenia oscylowała wokół 1800 zł netto. W zestawieniu z minimum socjalnym dla 3-osobowej rodziny, które wyniosło w III kwartale 2019 roku – 3 061,11 zł, konieczne stają się kolejne działania zmniejszające te dysproporcje.
Firmy aktywne na polu CSR podejmują szereg inicjatyw mających na celu pozyskanie utalentowanych pracowników, utrzymanie wykwalifikowanych czy rozwój kompetencji zatrudnionych. Komunikacja zaangażowania firm w zakresie kreowania odpowiedzialnego miejsca pracy to ważna informacja dla osób aktywnie poszukujących pracy. Dla tej grupy coraz istotniejsze przy wyborze pracodawcy stają się kwestie pozafinansowe. Szereg informacji i inspiracji na temat rynku pracy i warunków zatrudnienia, możliwości rozwoju przekażą wystawcy 8. Targów CSR, które odbędą się 5-9 października br. w formule online. Szczegóły na https://odpowiedzialnybiznes.pl/targiCSR).
Dobre praktyki wystawców 8. Targów CSR:
> działania na rzecz studentów: Ambasadorskie duety to program BNP Paribas skierowany do studentów. Uczestnictwo w programie oznacza roczną współpracę i realizację różnych aktywności promujących Bank na uczelni. Dla uczestnika programu to szansa zdobycia doświadczenia w realizowaniu własnych przedsięwzięć i pozyskiwanie specjalistycznej wiedzy od ekspertów banku, dodatkowe szkolenia oraz wynagrodzenie w postaci stypendium czy przewidzianej nagrody dla najlepszego duetu.
> zdrowie i lepsze samopoczucie pracowników: Program Ergonomia dla każdego adresowany jest do wszystkich pracowników Lyreco. Przynajmniej dwa razy w tygodniu pracownicy otrzymują informację komunikowaną w intranecie na portalu MyLyreco2.0. Zagadnienia dotyczą ergonomii w samochodzie i za biurkiem, transportu ręcznego, bezpieczeństwa w czasie urlopu, substancji chemicznych, przygotowanie do zimy.
> rozwój kompetencji: Program doskonalenia zawodowego Level Up to projekt rozwojowy, który wychodzi naprzeciw potrzebom pracowników Grupy VELUX i spółek siostrzanych w Polsce w zakresie doskonalenia umiejętności w różnych obszarach, niekoniecznie wprost związanych z zakresem obowiązków w firmie. To program otwarty dla każdego pracownika, który pragnie zdobyć nowe kompetencje, a także dla osób, które chcą dzielić się swoją wiedzą i w ten sposób również się rozwijać. Inicjatywa w dużym stopniu opierała się bowiem na szkoleniach prowadzonych przez pracowników, którzy zgłaszali propozycję tematów i wchodzili w rolę trenerów wewnętrznych.
> nowozatrudnieni: Ze względu na rozproszoną strukturę Grupy Veolia w Polsce (4300 pracowników w 41 miastach), istnieje potrzeba odpowiedniej adaptacji nowych pracowników, zapoznania ze specyfiką, zakresem działalności poszczególnych spółek oraz wspólnego rozumienia standardów oraz wartości firmowych. Dlatego powołany został program rozwojowy diVE.pl – Dni Integracji Veolii.
Przebieg kampanii #5latSDGs
W ramach kampanii zaprezentowane będą wyzwania zdefiniowane w Celach Zrównoważonego Rozwoju, a także pokazane wybrane aktywności firm i organizacji, które wniosły pozytywny wkład w realizację zobowiązań Agendy 2030 w ciągu ostatnich 5 lat.
– Chcemy przyjrzeć się temu, co zadziało się w ciągu 5 lat w zakresie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Przede wszystkim skupimy się na roli biznesu w Polsce i organizacjach z jego otoczenia. Jakie praktyki i inicjatywy zostały podjęte? Na jakie cele odpowiadają? Komu służą? I jak odwołują się do wyzwań związanych ze środowiskiem naturalnym? – mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Szczególne miejsce w kampanii będą miały firmy i organizacje uczestniczące w 8. Targach CSR. Chcemy, by interesariusze mieli okazję do poszerzenia swojej wiedzy na temat SDGs w praktyce. Serdecznie zapraszam więc do śledzenia kampanii – dodaje Marzena Strzelczak.
8. Targi CSR jako platforma wymiany wiedzy i doświadczenia, stały się kluczowym momentem kampanii, a także okazją do jej zainicjowania. Kampania informacyjna będzie towarzyszyć działaniom komunikacyjnym do wydarzenia. Ważną rolę w prezentacji osiągnięć i działań na polu SDGs będą odgrywać wystawcy 8. Targów CSR. W sposób naturalny ze względu na aktywną obecność na wydarzeniu śledzący kampanię, będą mogli bezpośrednio dowiedzieć się więcej na temat aktywności firm i organizacji w zakresie SDGs. Strona kampanii: odpowiedzialnybiznes.pl/TargiCSR/5latSDGs.
O Targach CSR
Targi CSR online kierowane są do szerokiego grona odbiorców. To wydarzenie adresowane zarówno do biznesu, jak i jego otoczenia: społeczności lokalnych, organizacji pozarządowych, uczelni, szkół, mediów, administracji i samorządów. Formuła online sprawia, że każdy, niezależnie od miejsca zamieszkania, będzie mógł przez aż 5 dni brać czynny udział w Targach CSR.
Targi CSR są największym wydarzeniem CSR-owym w Polsce, organizowanym od 2005 roku, co dwa lata, przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Celem wydarzenia jest prezentacja działań i praktyk firm społecznie odpowiedzialnych, a także oferowanych usług i podejmowanych w tym zakresie inicjatyw.
Dowiedz się więcej:
Strona internetowa >>
Rejestracja wystawców >>
Organizacja debat i paneli >>
Informacje o 8. Targach CSR na Facebooku >>
Newsletter Targów CSR >>
Hasztag wydarzenia: #TargiCSR
Organizacje i media wspierające wydarzenie (potwierdzeni)
Patronat honorowy: CSR Europe, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Prezydent m.st. Warszawy, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Partner medialny: Rzeczpospolita
Patroni instytucjonalni: Business Centre Club, Federacja Konsumentów, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Przedsiębiorstwo Fair Play, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza
Patroni medialni: Polityka, Clear Channel Poland, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), My Company Polska, Odpowiedzialny biznes – Kompendium CSR, CR Navigator, Teraz Środowisko, kampaniespoleczne.pl, ngo.pl, PulsHR.pl, PRoto.pl
* Pojęcie “rynku przywróconego balansu” pochodzi z badania OLX Praca, https://praca.olx.pl/rekruter/post/olx-praca-know-how-2020, dostęp 3.03.2020.