Eko-trend coraz bardziej w modzie

20 listopada 2018

Dotyczy firmy: LPP,

Organiczne t-shirty w kolekcjach popularnych marek to już niemal standard. Polska firma odzieżowa LPP, partner Forum Odpowiedzialnego Biznesu, idzie o krok dalej w zakresie troski o środowisko. W ostatniej kolekcji jesienno-zimowej Reserved przedstawiła linię w 40% wykonaną z materiałów ekologicznych. Od przyszłego roku liczba produktów ekologicznych w całej ofercie flagowej marki LPP ma zwiększyć się do kilku procent. Do ekologicznego podejścia do garderoby firma zachęca także klientów i dlatego od lata br. w 20 salonach Reserved prowadzi program zbiórki odzieży, która za pośrednictwem LPP trafia do potrzebujących. 

w 2015 roku państwa należące do ONZ zdefiniowały 17 celów zrównoważonego rozwoju, które odpowiadają na największe globalne problemy. Wiele z nich dotyczy konsumpcji, ochrony klimatu czy środowiska naturalnego. Kluczową rolę w ich realizacji odgrywa także biznes. Coraz więcej firm bierze pod uwagę ochronę środowiska podejmując codzienne decyzje biznesowe. Ten trend nasila się także w branży odzieżowej.

– Należy mieć na uwadze, że firmy są w stanie rozwijać się w sposób zrównoważony przede wszystkim wtedy, gdy podejście proekologiczne jest strategicznie przemyślane i znajduje odzwierciedlenie w każdym z obszarów działalności firmy. W LPP to podejście nazywamy eco aware. Jest to element naszego spojrzenia na przemysł odzieżowy – komentuje Anna Miazga, koordynatorka do spraw CSR w LPP.

„Ekologiczna” moda to zdecydowanie coś więcej niż tylko wykorzystanie ekologicznych tkanin. Istotne są nie tylko źródła surowców używane do produkcji, ale również sposób ich wytwarzania i wszystkie procesy, które wpływają na wartość, jaką niesie ze sobą produkt. Idea eco aware znalazła swoje odzwierciedlenie m.in. w linii premium jesienno-zimowej kolekcji Reserved. Po raz pierwszy 40% wybranych modeli oferty zostało wykonanych z ekologicznych materiałów i w bardziej zrównoważonym procesie. W kolekcji znajdziemy więc np. denimowe spodnie składające się w 98% z organicznej bawełny, czy żakiet w 64% wykonany z recyklingowanego poliestru.

W LPP ekologiczne podejście do mody zaczyna się jeszcze zanim szkice ubrań trafią do produkcji. Projektanci i kupcy biorą udział w warsztatach, podczas których dowiadują się na czym polega projektowanie z udziałem ekologicznych materiałów i jak ograniczać wykorzystanie zasobów naturalnych. Ma to być dla nich źródło inspiracji do tego, jak wprowadzać ekologię do przygotowywanych kolekcji.

W branży odzieżowej droga produktu od projektu do rąk klienta prowadzi przez wiele etapów, od produkcji, przez dystrybucję i sprzedaż. W ramach podejścia eco aware zakupy online należących do LPP marek Reserved i Mohito wysyłane są w opakowaniach wykonanych z kartonu poddanego recyklingowi. To rozwiązanie pozwoliło na całkowitą eliminację wykorzystywanej do tej pory folii zewnętrznej. Kartony są też wykonane w taki sposób, aby mogły być powtórnie wykorzystane podczas ewentualnego zwrotu towaru. Rozwiązanie to będzie sukcesywnie wprowadzane w sklepach internetowych pozostałych marek LPP.

Odpowiedzialność w zakresie troski o środowisko spoczywa jednak nie tylko na firmach, ale również na klientach. To właśnie od konsumentów zależy co będzie się działo dalej z tekstyliami. Mając tę świadomość, gdańska spółka w ramach podejścia eco aware zdecydowała się na pilotażowy projekt zbiórki odzieży, który ma zachęcić klientów do oddawania niepotrzebnych ubrań potrzebującym, zamiast wyrzucania ich na śmieci.

– Branża odzieżowa nadal szuka metod na to, jak przygotowywać kolekcje w sposób zrównoważony i bardziej przemyślany. Przykładem jest nasza zbiórka odzieży, do której dobrze się przygotowywaliśmy. Samo pozyskanie niepotrzebnej odzieży to tylko jeden etap, ale trzeba też upewnić się, gdzie ona trafia i czy na pewno zostanie w etyczny sposób ponownie wykorzystana. Dlatego zdecydowaliśmy się nawiązać współpracę z Towarzystwem Pomocy im. Św. Brata Alberta, które prowadzi noclegownie dla bezdomnych w całej Polsce. Dzięki temu odzież zbierana w salonach Reserved trafia w 100% do potrzebujących – podsumowuje Anna Miazga.

źródło: materiały prasowe firmy