COCA-COLA podsumowuje rok wdrażania globalnej wizji firmy „WORLD WITHOUT WASTE”

21 stycznia 2019

Dotyczy firmy: Coca-Cola HBC Polska,

Rok temu Coca-Cola zainaugurowała swoją globalną ambicję World Without Waste, w ramach której zobowiązała się do 2030 roku uzyskać 100 proc. zbiórki i recyklingu tylu opakowań, ile trafia od firmy na rynek.

World Without Waste – Świat bez Odpadów – to kompleksowa wizja firm systemu CC, na którą składają się 2 elementy: zbiórka i recykling oraz ustanowienie na całym świecie nowego standardu opakowań, które w 100 proc. nadają się do recyklingu. W społecznościach na całym świecie rozwiązania z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego tworzą ścieżkę, dzięki której plastik nie trafia do środowiska naturalnego. Każdy kraj czy rynek – bez względu na to, czy jest mały, duży, daleko położony – może wprowadzić bardziej zrównoważony model recyklingu w zależności od swoich czynników socjoekonomicznych i polityki w danym regionie – zapewniają przedstawiciele firmy.

Firmy systemu Coca-Cola w Polsce sukcesywnie wprowadzają nowe rozwiązania, programy i inicjatywy, prowadzące do osiągnięcia założonego celu i tym samym przyczyniające  się do poprawy stanu planety. Spółki postawiły na współpracę z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się kwestiami ochrony środowiska, wsparcie samorządów w selektywnej zbiórce odpadów poprzez dostarczanie im niezbędnej infrastruktury, a także edukację konsumentów.

Działania te są filarami rozpoczętej latem 2018 r. ogólnopolskiej pilotażowej kampanii „rePETa”, która realizowana jest przy współpracy z Fundacją Nasza Ziemia, w partnerstwie z firmami systemu Coca-Cola i przy wsparciu finansowym z The Coca-Cola Foundation. Wybrane gminy otrzymały specjalnie zaprojektowane pojemniki do zbiórki plastikowych odpadów. Pojemniki  wykonano z tworzywa pochodzącego z recyklingu i  umieszczono na nich czytelne infografiki, edukujące o tym jakie wrzucać odpady. Dodatkowo umieszczono też informacje o przedmiotach codziennego użytku, które można otrzymać z przetworzonego plastiku.

– Współpracując z Fundacją Nasza Ziemia korzystamy z jej wieloletniego praktycznego doświadczenia w skutecznym aktywizowaniu lokalnych społeczności do uczestnictwa w ekologicznych inicjatywach. Powodzenie naszej globalnej ambicji Świat bez Odpadów opiera się właśnie na budowie wśród konsumentów świadomości, że nie zmienimy świata, jeżeli nie zaczniemy od siebie. Pierwszy krok w kierunku czystej planety możemy wykonać wrzucając po prostu plastikową butelkę do odpowiedniego pojemnika i w ten sposób dając jej „drugie życie” – podkreśla Anna Solarek, dyrektor ds. public affairs i komunikacji w Coca-Cola Poland Services.

W kampanii bierze udział już ponad 20 samorządów z całego kraju, kolejne deklarują chęć przyłączenia się. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy zebrano już niemal 32 tony plastikowych odpadów, co kilkakrotnie przekroczyło wstępne założenia projektu.

Jednocześnie, realizując ambicję Świat bez Odpadów, firmy systemu Coca-Cola wzmacniają jej wymiar edukacyjny. Nawiązano współpracę ze startupem Skriware dostarczającym autorskie rozwiązanie edukacyjne oparte o technologię druku 3D. Filament, czyli plastikowa masa wykorzystywana do druku 3D, produkowany jest właśnie z tworzywa PET, odzyskiwanego dzięki recyklingowi. W ramach konkursu na najlepszy projekt społeczny Zwolnionych z Teorii, uczniowie szkół z całego kraju mogą współzawodniczyć w realizacji inicjatyw, wspierających podnoszenie świadomości na temat recyklingu i selektywnej zbiórki odpadów. Na 10 najlepszych projektów czekają w pełni wyposażone pracownie druku 3D wraz z materiałami edukacyjnymi, ufundowane przez Coca-Cola i Skriware.

Naszym celem jest nauka świadomego gospodarowania odpadami PET. Uważamy, że właściwe segregowanie odpadów powinno być naturalnym nawykiem, który należy promować od najmłodszych lat. Dlatego, ze względu na niezwykle istotny wymiar edukacyjny naszych działań, realizowanych w ramach ambicji Świat bez Odpadów, kierujemy je również do wybranych szkół ponadpodstawowych. Jednocześnie młodzież  zdobywa cenne umiejętności jak np. planowanie i zarządzanie projektem – mówi Katarzyna Borucka, Dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w Coca-Cola HBC Polska.

Od stycznia 2018 roku, w ramach inicjatywy Świat bez Odpadów na wszystkich kontynentach uruchomiono nowe kampanie na rzecz recyklingu, jak też nadano nowy kształt już realizowanym. Zgodnie z wartościami gospodarki o obiegu zamkniętym wszystkie opakowania plastikowe wykorzystywane przez firmę są projektowane z myślą o ich przetworzeniu, utrzymaniu w obiegu i ponownym wykorzystaniu jako opakowania spożywcze.

Kwestie zrównoważonego rozwoju i obiegu zamkniętego stają się globalnym priorytetem, począwszy od rynków wschodzących aż po największe gospodarki świata. Firmy przodujące w zrównoważonym rozwoju szukają kreatywnych rozwiązań dla tego coraz bardziej palącego problemu. Dlatego w kolejnych latach firmy systemu Coca-Cola będą konsekwentnie wdrażać w Polsce cele inicjatywy Świat bez Odpadów i stworzyć system zamkniętego obiegu w gospodarce, który przynosi korzyści środowisku, jest wygodny dla konsumentów, służy społecznościom i otwiera drogę do trwałych, długofalowych rozwiązań.

źródło: materiały prasowe firmy