Antysmogowe chodniki przy biurowcu Skanska

18 czerwca 2019

Dotyczy firmy: Skanska w Polsce,

Wokół trzeciego i czwartego budynku kompleksu od Skanskiej w Krakowie Skanska wybuduje 1900 m2 chodnika z tzw. „zielonego betonu”, który czyści powietrze ze szkodliwych substancji pochodzących ze spalin samochodowych. Pierwsza część chodnika zostanie oddana do użytkowania jeszcze w tym roku.

Dzięki zastosowaniu specjalnej mieszanki betonu i działaniu promieni słonecznych na powierzchni płyty betonowej dochodzi do redukcji szkodliwych dla ludzi związków pochodzących ze spalin samochodowych (między innymi dwutlenku azotu). Szkodliwe cząstki NOx są rozkładane na neutralne związki, nieszkodliwe, podobne do stosowanych przy nawożeniu roślin.

Chodnik z „zielonego betonu” powstanie na powierzchni prawie 1900 m2, wokół trzeciego i czwartego budynku biurowca High5ive realizowanego przy ulicy Pawiej w Krakowie. Prace rozpoczną się we wrześniu tego roku. Pierwsza część chodnika zostanie oddana do użytku w grudniu tego roku wraz z budynkiem A, a większa część zostanie oddana do użytku w lutym 2020 roku, wraz z budynkiem B.

– Problem smogu dotyka największych polskich miast, w których realizujemy swoje inwestycje biurowe. Nasi koledzy ze Skanska przetestowali „zielony beton” wraz z partnerami naukowymi w Warszawie, potwierdzając jego skuteczność w warunkach miejskich. High5ive powstaje w ścisłym centrum Krakowa, a my zawsze staramy się dać naszymi inwestycjami coś więcej najbliższej okolicy i mieszkańcom. Dzięki „zielonemu betonowi” będziemy mogli dołożyć cegiełkę do walki ze smogiem w Krakowie – podkreśla Marcin Pędrak, menadżer projektu w spółce biurowej Skanska.

Budowa chodników z „zielonego betonu” w Krakowie to kontynuacja projektu rozpoczętego przez Skanska i Górażdże w Warszawie. Taki chodnik powstał już w zeszłym roku przy jednym z projektów biurowych. Beton był testowany w warunkach laboratoryjnych i miejskich, przy różnym natężeniu ruchu samochodowego. Pomiary przeprowadzone wspólnie przez Skanska i partnerów naukowych – Instytut Geofizyki PAN, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej i Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego – dowiodły, że obszar, na którym zainstalowano „zielony beton”, wykazuje średnio mniejsze o 30% stężenie dwutlenku azotu, w stosunku do zwykłego odcinka nawierzchni.

Pomysł został również doceniony przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, którego przedstawiciele zapowiedzieli, że chodniki z „zielonego betonu” powstaną w ramach planów rozwojowych infrastruktury w mieście.

Źródło: mat. pras.